12.1.13

CERITA DIKIT TENTANG KURT COBAIN......!


Kurt Donald Cobain, seorang pemain gitar terkenal dalam kumpulan rock, Nirvana, adalah nama besar dalam arena muzik rock antarabangsa.
Perintis kepada genre muzik GRUNGE itu pernah menjadi fenomena dan kegilaan muzik rock kepada anak-anak muda pada awal tahun 90-an.
Cobain yang lahir pada 20 Februari 1967, sempat merakamkan tiga album iaitu Bleach, Nevermind dan Utero sebelum meninggal dunia pada April 1994 di usia yang terlalu muda, 27 tahun.
 
Menerokai sejarah hidup Cobain, umum mengetahui dia seperti mengalami masalah tekanan jiwa sejak kecil lagi akibat dari perceraian ibu bapanya ketika dia berusia tujuh tahun dan mendakwa dirinya tidak mendapat kasih sayang yang cukup.
Malah, sejak bergiat aktif sebagai artis, Cobain banyak meluahkan penderitaan hidupnya melalui lagu-lagu yang dicipta sendiri dan didendangkan ketika bersama kumpulan Nirvana.
Selain itu, terdapat juga fakta yang mengatakan Cobain mempunyai sejarah keluarga yang terlibat dalam kes bunuh diri di mana dua orang bapa saudaranya bertindak membunuh diri apabila masing-masing di temui mati dengan peluru menembusi kepala mereka.
Cobain turut mempunyai naluri ‘membunuh diri’ yang kuat apabila dia pernah merakam video yang menggambarkan dirinya meninggal dunia akibat bunuh diri.
Dalam memberikan ilham terhadap lagu yang diciptanya sendiri, ramai yang tidak tahu lagu popular ciptaan Cobain iaitu ‘Smells Like Teen Spirit’ diambil sempena dengan sejenis pewangi ketiak yang dipakai oleh Cobain sendiri.
Selain itu, Cobain tertarik dengan judul lagu itu apabila seorang rakannya telah menconteng di dinding hotel dengan perkataan ‘Kurt Smells Like Teen Spirit’ yang mendorong dia untuk terus berkarya dengan judul usikan rakannya itu.
Bukan itu sahaja, Cobain juga mengalami masalah mental yang agak serius apabila dia mengalami halusinasi yang teruk dan mendakwa mempunyai seorang ‘rakan’ yang akan menjelma dan mengarahkan dirinya untuk melakukan perkara yang tidak elok.
Ekoran dari halusinasi yang tinggi, Cobain menggelarkan dirinya sebagai ‘Boddah’ yang sentiasa berinteraksi pelik dengan ‘rakannya’ itu yang lebih mendorong dirinya untuk membunuh diri.

19 fakta lain:
1. Kurt Cobain tidak pernah menyebut kalau muziknya beraliran Grunge. Kurt sendiri benci dengan istilah “Grunge”. Dia lebih suka menyebut muziknya sebagai punk-rock atau Alternative Rock.
2. Kurt Cobain mengaku, lagu-lagu Nirvana berinspirasi dari The Beatles dan Black Sabbath. Dia mengagumi John Lennon tapi tidak suka dengan Paul McCartney.
3. lagu Polly disebut Bob Dylan sebagai lagu Nirvana paling cerdas.
4. ”Stairway to Heaven” adalah lagu pertama dia pelajari sewaktu dia mula bermain gitar.
5. Alat muzik pertama yang dimainkan Kurt Cobain waktu kecil adalah set drum plastik Mickey Mouse.
6. Album pertama Nirvana, Bleach, diambil dari poster pencegahan AIDS yang bertuliskan “Bleach Your Works”
7. diantara Poo Poo Box, Designer Drugs, Whisker Biscuit, Spina Biffida, Gut Bomb, Egg Flog, Pukeaharrea, Nirvana, Puking Worms, Fish Food, Bat Guana dan Imcompotent Fools, Kurt memilih Nirvana sebagai nama band beliau.
8. Kurt mengaku video clip lagu Heart Shaped Box terinspirasi dari mimpinya.
9. Kurt pernah tinggal bersama ayahnya di sebuah trailer. Kurt juga dibelikan Mini Bike, Yamaha Enduro 80. Mini Bike tersebut dia gunakan setiap hari keliling Seattle dan jadi perhatian orang-orang di sekitarnya.
10. Kekasih pertama Kurt bernama Roni Toyra.
11. Tahun 1982, Kurt membuat video klip berjudul Kurt Commits Bloody Suicide. Dalam video klip itu Kurt menunjukkin sisi gelap dirinya akibat perceraian orang tuanya. Ada adegan dimana Kurt mengelar pergelangan tangannya sendiri.
12. Kurt mengaku mempunya “sifat keturunan untuk bunuh diri”.
13. Dave Grohl mengaku sejak bergabung dengan Nirvana, hanya 2 kali dipuji oleh Kurt.
14. Kurt Cobain selalu mengatakan bahawa dalam muziknya yang paling penting adalah emosi, bukan skill. Dan melodi yang pertama, bukan lirik. Kebanyakan liriknya sangat meceritakan kehidupan Kurt.
15. In Utero, nama album terakhir Nirvana, diambil dari puisi Courtney Love (isteri Kurt).
16. Sebelum membunuh diri, Kurt Cobain menulis surat bunuh diri di sebuah bilik gelap. Kemudian menghisap rokok Camel Light, meminum beberapa teguk beer Barq’s dan menyuntik heroin jenis black tar ala Meksiko.
17. Shotgun yang dipakai Kurt Cobain untuk bunuh diri adalah jenis Remington-M11 yang biasa dipakai pemburu buat menembak burung.
18. Courtney Love adalah nama isterinya.
19. Band kesukaan Kurt adalah Melvins

INIlah cerita singkat Kurt Cobain, ambil yang positif nya yah....
♥ iLove YoU Kurt ♥


Tidak ada komentar:

Posting Komentar